Jak uspět při přijímacím pohovoru

Hledáte zaměstnání, poslali jste životopis a zaměstnavatel vás pozval k přijímacímu pohovoru. Jste v půli cesty, jak uspět ve velké konkurenci. Proto je potřeba, abyste se dobře připravili.

Pokusme se nahlédnout do mysli personalisty. Od pohovoru očekává, že si ověří, zda uchazeč umí to, co firma potřebuje, zjistí, zda je člověk schopný zařadit se do týmu a zda má potřebné vlastnosti. Nejčastěji zkoumají, jestli je zájemce odolný proti  stresu. Snaží se ho vyvést z rovnováhy, aby zjistili, jak bude reagovat. Mohou také začít hovořit cizím jazykem, aby si ověřili, že uchazeč opravdu cizí řeč ovládá.

První dojem

Abyste udělali první dojem, je nezbytné přijít včas a ve slušném oblečení. Včas znamená 5 až 10 minut před stanoveným časem. Kancelář personalisty nemusí být hned u vchodu a prostory bývají rozsáhlé. Slušným oblečením pro muže je oblek nebo kalhoty s košilí. V žádném případě by to neměly být kraťasy s vytahaným tričkem, i když se hlásíte do dělnické profese. Ženy pak mohou přijít v sukni i kalhotách, jemně nalíčené. Pozor na vůně, nepřežeňte to s nimi.

Součástí prvního dojmu je i pozdrav. Personalista v prvních třiceti vteřinách nehodnotí vaše znalosti a dovednosti, ale vzhled, tón hlasu a celkové vystupování. Na pohovor jděte s vypnutým mobilem a bez žvýkačky.

Nejčastější otázky

Pracovní pohovor trvá zhruba hodinu. Během té doby s vámi personalista projde životopis. Proto je dobré mít jeho kopii s sebou. Ptát se vás budou na to, proč jste si vybrali právě jejich nabídku. Tady není dobré přiznávat, že už rok marně hledáte práci, a proto odpovídáte na mnoho inzerátů. Lepší variantou je pochválit firmu, že je perspektivní, že se lidé uplatní a také mají možnost profesního růstu.

Další, co personalistu zajímá, je důvod, proč jste odešli z předchozího zaměstnání. I když jste měli tyranského šéfa, firma měla problémy s vyplácením mezd a práce byla těžká, pokuste se důvody vysvětlit bez zahořklosti a pokud možno věcně. Nepomlouvejte svého předchozího zaměstnavatele.

Buďte připravení vyjmenovat své tři pozitivní a tři negativní vlastnosti. Nelekněte se, že chtějí slyšet i negativní vlastnosti. Předem si promyslete, co o sobě prozradíte, ale nevymýšlejte si.  Nedělejte ze sebe něco, co nejste. Personalista by to poznal a dveře k vašemu zaměstnání byste si tak zavřeli.  

Příklad:

Jste někdy zbrklí a rychleji mluvíte, než myslíte. To v pracovním procesu může vytvářet konfliktní situace. Pokud to o sobě sdělíte takto, personalista bude velmi opatrný. Jestliže ale řeknete, že býváte někdy netrpělivý a příliš rychlý, bude to pravda, ale přijatelnější. Nebo další příklad: mezi své klady řadíte pečlivost, ta je ale někdy na úkor rychlosti. Tyto vlastnosti klidně přiznejte, protože naopak pečlivost může být ta vlastnost, která vám pomůže místo získat.

A na co se chcete zeptat vy?

Tuto otázku s největší pravděpodobností uslyšíte také. Abyste mohli zareagovat, potřebujete si o firmě předem zjistit informace. Je velká, malá, mezinárodní? Čím se zabývá a kdo ji vede? Vy byste měli dát najevo zájem například o možnost dalšího vzdělávání, o okruh zodpovědnosti nebo o to, které předpoklady jsou pro výkon práce klíčové. V žádném případě se na první schůzce neptejte na plat. O něm budete vyjednávat později.

Zcela určitě se ale zeptejte na to, jak bude výběrové řízení dál pokračovat.

NOVINKY NA EMAIL
Zasílat novinky na email:
ANKETA
Archiv anket
KALENDÁŘ AKCÍ
Rekvalifikační kurz
Konference
Ostatní

Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost

a státního rozpočtu ČR.