24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce

Internetové bankovnictví – služba, kterou mnozí z nás nejen využívají, ale i oceňují. Máme přístup ke svým penězům prakticky kdykoliv z místa, na němž se právě nacházíme. Bohužel je internetové bankovnictví také často zneužíváno. Jak se bránit?

Příběh Davida je typickým příkladem toho, jak se podvodníci snaží dostat k našim penězům.

„Do emailu mi přišla zpráva, která vypadala jako z mojí banky. Měl jsem zadat své údaje a změnit si heslo,“ popisuje David.

Zpráva vypadala takto:

„Vážený zákazníku, pro zkvalitnění našich služeb prosíme o vyplnění následujícího krátkého dotazníku, který má zvýšit Vaši bezpečnost a tím i klid a spokojenost s využíváním služeb přímého bankovnictví. Pro vstup do diskrétní zóny zadejte prosím následující údaje: (Důležité! Ujistěte se na tomto místě, že nikdo cizí nesleduje zadávání vašich osobních údajů) a zvolte nové heslo:

Jméno:

Příjmení:

Rodné číslo:

Číslo účtu:

Zadejte - klientské číslo pro službu „telebanking“ (10-místné číslo):

Potvrzení klientského čísla:

Zadejte - stávající heslo pro službu „telebanking“ (6-ti místné číslo):

Zvolte nové heslo pro službu „telebanking“ (8-mi místné číslo):

Potvrďte nové heslo pro službu „telebanking“:

Děkujeme. Právě jste zvýšili své zabezpečení přístupu do přímého bankovnictví na stupeˇ“8“. Gratulujeme.“

 Odkaz na stránku, která se tvářila jako profesionální stránka Davidovy banky, nevzbudil žádné podezření. Vše vypadalo jako obvykle. „Nic nenasvědčovalo nekalým úmyslům a protože své bance věřím, znám ji již mnoho let a jsem s jejími službami spokojen, dotazník jsem vyplnil a heslo změnil. Ano. A účet mám nyní téměř prázdný!  Naletěl jsem!“ zlobí se David.

Poučení pro Davida

Nejen pro něj platí sedmero zásad bezpečné komunikace na internetu (v souvislosti s přímým bankovnictvím):

1. Pracujte výhradně na svém počítači, vyvarujte se počítačům neznámým, náhodně používaným.

2. Počítač určený pro přímé bankovnictví chraňte silnou antivirovou ochranou, pravidelně ji obnovujte a aktualizujte.

3. Vždy kontrolujte formu a obsah stránky, která má být domovskou pro komunikaci s účtem, i při malém podezření kontaktujte svoji banku a žádejte informace.

4. Podezřelý obsah ignorujte, ověřte v bance jeho autenticitu.

5. Diskrétní údaje (hesla, kódy, PINy, přístupové klíče aj.) nikdy nikomu nesdělujte.

6. Po ukončení práce s účtem se odhlaste, stránku zavřete.

7. Pro telebanking  a GSM banking používejte (je-li to možné) jednoduché telefony s tónovou volbou, zachovávejte stejná pravidla diskrétnosti jako při internetovém bankovnictví

NOVINKY NA EMAIL
Zasílat novinky na email:
ANKETA
Archiv anket
KALENDÁŘ AKCÍ
Rekvalifikační kurz
Konference
Ostatní

Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost

a státního rozpočtu ČR.